2. Lean Six Sigma
Met Lean Six Sigma beter je zowel de efficiëntie als de kwaliteit van jouw organisatie. De methode combineert de belangrijkste aspecten 2 verbetermethoden, van Lean en Six Sigma:
- Je elimineert verspillingen en levert de hoogst mogelijk toegevoegde waarde voor de klant voor een vlotte doorstroom met maximale waardecreatie (Lean);
- en je blijft de kwaliteit voortdurend meten en verbeteren voor constante bedrijfsprocessen (Six Sigma).
De voordelen van Lean Six Sigma
Deze combinatie brengt diverse voordelen met zich mee:
- Creëer een hogere klanttevredenheid
Door overbodige activiteiten te verwijderen, verminder je procescomplexiteit en verbeter je de communicatie zowel intern als extern. Niet alleen met collega’s, maar óók met klanten!
- Realiseer meer winst
Doordat je een kader creëert om gebreken te verminderen, rendement te verbeteren en leveringskwaliteit te verhogen, realiseer je meer winst.
- Ervaar een hogere productiviteit en tegelijkertijd een goede kwaliteit
Je verbetert de efficiëntie van (werk)processen. Deze processen ronden producten/diensten sneller af zónder afbreuk te doen aan de kwaliteit ervan.
- Maak minder fouten binnen (bedrijfs)processen
Je verandert de organisatiecultuur waarin men dezelfde taal leert spreken. Je gebruikt een methode die de kwaliteit van het product of de dienst garandeert
Wanneer Six Sigma dé methodiek is voor jouw organisatie
Lean Six Sigma is voornamelijk interessant als je binnen jouw organisatie te maken hebt met procesbeheersing en -verbetering. Vooral als je regelmatig complexe problemen/uitdagingen ervaart waarvan de oorzaken niet direct duidelijk zijn. Door data te verzamelen en analyseren, weet je vervolgens welke verbeteringen je kunt aanbrengen om (bedrijfs)processen te optimaliseren.
Lees tip: Wij schreven onlangs een artikel over de impact van Lean-Leiderschap >
3. Kaizen
Kaizen is Japans voor ‘verandering’ (kai) om ‘goed te worden’ (zen). Het staat ook voor het uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier van bijvoorbeeld een proces, systeem, product of dienst. Hiermee gaat Kaizen verder dan alleen eenmalig verbeteren; het is een dagelijkse activiteit waarin je voortdurend verspillingen voorkomt en verbeteringen toepast.
De methodiek omvat 5 fundamenten:
- Teamwork
- Persoonlijke discipline
- Beter moreel
- Kwaliteitscirkels
- Suggesties voor verbeteringen
De voordelen van Kaizen
Met Kaizen elimineer je verspillingen aan de hand van de 3 Mu’s:
- Verspilling verminderen (muda)
Realiseer een hoge, consistente kwaliteit tegen minder kosten.
- Minder inflexibiliteit (muri)
Lever de juiste hoeveelheid op het juiste moment.
- Minder variabiliteit (mura)
Creëer een hogere betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van het proces.
Wanneer Kaizen dé methodiek is voor jouw organisatie
Het is geschikt voor zowel productie- en assemblagebedrijven als dienstverlenende organisaties.
Je past de methode toe bij het (her)ontwerpen van bedrijfsprocessen en het implementeren van verbeterprocessen. Het betrekt alle werknemers (uit alle lagen) van een organisatie want alleen dán bereik je het beste resultaat.
4. Scrum
Scrum is een Agile-werkwijze voor projectteams om productief projecten op te leveren en snel in te spelen op potentiële veranderingen. Denk aan marktontwikkelingen maar ook aan de veranderde wensen van de klant. Het doel is altijd om te proberen, te leren en dán te bepalen hoe verder te gaan.
Met Scrum vergroot je je wendbaarheid en tracht je om zo goed (en snel) mogelijk aan te sluiten op de wensen van je doelgroep en eindgebruiker. Je werkt in een zelforganiserend en multidisciplinair ontwikkelteam en in korte cycli (sprints) aan concrete tussenproducten. Deze sprints bestaan uit vaste bijeenkomsten:
- Sprintplanning
- Stand up
- Review
- Retrospective
De voordelen van Scrum
De Scrum-methode biedt de volgende voordelen:
- Werk in een zelfstandig en zelfsturend team
Je vertelt jouw team niet wat zij moeten doen; want dat weten zij al. Als stakeholder bepaal je het (gewenste) resultaat, waarna het team aan de slag gaat met het meest ideale eindresultaat.
- Creëer altijd een realistische sprintplanning
Een sprint duurt doorgaans 2 weken. Voor deze 2 weken worden prioriteiten bepaald om een realistische sprint in te plannen. Het team geeft akkoord en staat achter de planning, zodat de prioriteiten worden behaald.
- Werk effectief met duidelijke communicatie
Je houdt de voortgang van een project nauwlettend in de gaten, bespreekt regelmatig de ontwikkelingen en bent voortdurend op de hoogte van de capaciteit van je team.
- Bouw enkel op wat je nodig hebt
Je werkt alleen aan de onderdelen die er op dat moment toe doen. Nadat er een basis is gelegd, ga je met het team dieper in op andere onderdelen.
Wanneer Scrum dé methodiek is voor jouw organisatie
Scrum past het beste bij organisaties waarin…
- projecten regelmatig te maken krijgen met (plotselinge) veranderingen;
- meerdere (externe) partijen betrokken worden bij de realisatie van een project;
- tijd, geld en kwaliteit tekortschieten bij projecten;
- teams blijven voorbereiden, overleggen en onderzoeken in plaats van uitvoeren;
- en je elkaar wil blijven motiveren om het beste uit jezelf te halen.
Meer weten over bovenstaande methodes? Wij geven trainingen in Lean, waarbij je les krijgt in het toepassen van verbetermethoden. Vraag vrijblijvend een brochure aan van onze Green Belt-training. Heb je deze afgerond? Dan zet je de volgende stap met onze Black Belt-training!
Brochure downloaden