Waar ben je naar op zoek?DOcume

Waarom werken met Lean?

Werken met Lean heeft diverse voordelen voor jouw organisatie. Zo breng je verspillingen in kaart, richt je werkprocessen efficiënter in en waarborg je de continuïteit in de winstgevendheid. Maar welke voordelen biedt Lean nog meer? In dit artikel vertellen wij je waarom werken met Lean succes brengt voor jouw organisatie.

Lean betekent in het kort ‘Werken zonder verspillingen’. Maar Lean werken brengt nog veel meer voordelen met zich mee:

  1. Verspillingen inzichtelijk maken en reduceren
  2. Bewustheid en betrokkenheid bij werknemers vergroten
  3. Samenwerkingen stimuleren
  4. Gestructureerd en rustig werken

 

Je begint Lean met een Green Belt training. Benieuwd wat deze training inhoudt en hoe het jouw organisatie verbetert? Vraag dan gratis onze Green Belt brochure aan.

Brochure downloaden

4 redenen waarom werken met Lean een goed idee is

Reden 1: Verspillingen inzichtelijk maken en reduceren

Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.

Vervolgens is het van belang om de continuïteit van de organisatie te waarborgen om winstgevend te blijven. Je bereidt de organisatie voor op onverwachte gebeurtenissen die negatieve (financiële) gevolgen hebben. Met Lean is de organisatie wendbaarder in dergelijke situaties en beter bereid om klappen op te vangen.

Maar processen verbeteren niet vanzelf. Daarvoor heb je de motor van de organisatie: de werknemers.

Reden 2: Bewustheid en betrokkenheid vergroten bij werknemers

Jouw werknemers vormen de spil van je organisatie: als zij zich goed voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen, dan halen ze ook het beste uit de organisatie.

Door Lean te werken zorg je ervoor dat werknemers zich altijd (persoonlijk) verder kunnen ontwikkelen. Op die manier kun je hun kracht, talent en creativiteit volledig benutten.

Vergroot de betrokkenheid en creëer bewustheid

Met Lean stimuleer je je werknemers om de organisatie samen naar een volgend niveau te tillen. Je leert naar hen te luisteren, hun feedback serieus te nemen en processen -op basis van hun eigen ervaringen- te verbeteren. Je verkleint hiermee de organisatorische hiërarchie.

Als Lean-manager fungeer je niet zozeer als leidinggevende, maar als een coach die werknemers stimuleert in (persoonlijke) ontwikkelingen. Werknemers worden empowered: zij krijgen meer verantwoordelijkheden krijgen en maken werkprocessen beter zichtbaar, waardoor je -als manager- werkprocessen beter in kaart krijgt én sneller ‘fouten’ opspoort (en oplost).

Zie ‘fouten’ als leer- en verbetermomenten

Een veelgemaakte ‘fout’ van managers is om ‘fouten’ van werknemers te bestraffen. In een angstcultuur binnen een organisatie durven werknemers immers hun fouten niet snel toe te geven, met tot gevolg dat (werk)processen onverklaarbaar minder efficiënt en effectief verlopen.

Door Lean te werken, worden ‘fouten’ niet als iets negatiefs maar als leer- en verbetermomenten bestempeld. Door deze inzichtelijk te maken, kun je werkprocessen sneller verbeteren. Je voorkomt dat fouten onder het tapijt worden geschoven en trekt er een lering uit waar je in de toekomst profijt van hebt.

Hierbij staat en valt alles met een goede communicatie. Met de inzet van visuele middelen brengt een Lean-manager de boodschap helder en duidelijk over op zijn werknemers. Hij deelt belangrijke informatie waarna iedereen weet waarover het gaat en wat zijn/haar rol hierin is. Tevens wordt de samenwerking voortdurend gestimuleerd.

Complexe problemen? Gebruik de verbetermethode Six Sigma

Zijn problemen te complex om de oorzaken ervan eenvoudig te achterhalen? Dan biedt de verbetermethode Six Sigma mogelijke oplossingen en nieuwe inzichten. Met Six Sigma verleg je de focus van verspillingen reduceren (Lean) naar het meetbaar maken van de kwaliteit van bedrijfsprocessen.

Reden 3: Samenwerkingen stimuleren

Om projecten te laten slagen, zijn succesvolle samenwerkingen nodig. Niet alleen kom je sneller tot oplossingen voor problemen: je leert elkaar ook beter kennen als collega’s en verkleint het gevoel van hiërarchie.

De samenwerking stimuleren binnen elke procesketen

Als lean-manager stimuleer je niet enkel de samenwerking tussen werknemers, maar ook tussen alle andere ‘bewoners’ van een procesketen. Want in elke procesketen -bijvoorbeeld van offerteaanvraag tot betaling- krijg je te maken met verschillende stakeholders. En… Elke stakeholder heeft zijn eigen belangen, agenda en aansturing.

Door deze vaste patronen van alle stakeholders te doorbeken, leer je mét elkaar te kijken naar een proces. Samen ontdek je sneller waar in het proces verbeteringen noodzakelijk zijn om efficiënter te werken.

Bottom-up and top-down

De samenwerking begint -in de gewenste situatie- zo laag mogelijk in de organisatie. Door veranderingen breed te dragen, waarborg je de betrokkenheid en bewustwording van alle werknemers. De Lean-manager bekleedt een faciliterende rol en stuurt voornamelijk bij op hoofdzaken. De invulling van aangedragen oplossingen wordt grotendeels door werknemers ingevuld.

 

Reden 4: Gestructureerd en rustig werken

Als laatst creëer je structuur en rust in alle werkzaamheden. Een fijne ontwikkeling voor de gehele organisatie! Je creëert inzichten, maakt concrete afspraken met alle werknemers en krijgt werkprocessen sneller inzichtelijk.

Door in Lean te investeren, plukt de organisatie uiteindelijk de vruchten op de lange termijn. Eerlijk is eerlijk: het neerzetten en integreren van een Lean-strategie kost tijd, geld en energie. Maar het resulteert in minder verspillingen, een prettige werksfeer en structuur binnen de organisatie. Je krijgt er veel energie voor terug!

Tips voor succesvol werken met Lean

Om een quickstart te maken met Lean, hebben wij enkele slimme en praktische tips op een rij gezet:

Bepaal gezamenlijk de strategie

Waar willen jullie met de organisatie naartoe groeien en welke doelen horen daarbij? Door met het management na te denken over de stip aan de horizon, zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en behaal je sneller de beoogde resultaten.

Wacht niet te lang, maar maak alvast een begin!

Ja, het is een investering en het duurt even voor je het eerste resultaat bemerkt… maar wacht niet met het inzetten van Lean. Begin met de quick wins en geef het een strategisch vervolg dat werkt voor de lange termijn.

Geef het management de tijd om Lean te leren

Je kunt niet van de ene op de andere dag volledig Lean werken. Een goede integratie kost tijd. Daarom is het van belang om het management deze tijd te geven.

Overweeg externe hulp bij de Lean-integratie

Om het maximale uit Lean te halen, adviseren wij om experts in te huren die de organisatie ondersteunen bij de Lean-integratie. Je past de training(en) beter toe en leert meer doordat je direct vragen kunt stellen. Experts hebben immers passie en ervaring in het vak, die zij graag aan jou overdragen.

Met onze Lean consultancy trajecten helpen wij je graag om de manier van denken en werken in jouw organisatie zo in te zetten dat dit je verder helpt. Samen kijken wij naar jouw organisatie en stellen op basis hiervan een plan op. Hierbij kijken we naar wat nodig is en hoe jij een Lean organisatie kan worden.

Benieuwd naar de Green Belt training van Masters in Lean? Vraag dan gratis onze Green Belt brochure aan.

Brochure downloaden

Green Belt afgerond? Dan is onze Black Belt training wellicht interessant voor jou!