Reden 2: Bewustheid en betrokkenheid vergroten bij werknemers
Jouw werknemers vormen de spil van je organisatie: als zij zich goed voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen, dan halen ze ook het beste uit de organisatie.
Door Lean te werken zorg je ervoor dat werknemers zich altijd (persoonlijk) verder kunnen ontwikkelen. Op die manier kun je hun kracht, talent en creativiteit volledig benutten.
Vergroot de betrokkenheid en creëer bewustheid
Met Lean stimuleer je je werknemers om de organisatie samen naar een volgend niveau te tillen. Je leert naar hen te luisteren, hun feedback serieus te nemen en processen -op basis van hun eigen ervaringen- te verbeteren. Je verkleint hiermee de organisatorische hiërarchie.
Als Lean-manager fungeer je niet zozeer als leidinggevende, maar als een coach die werknemers stimuleert in (persoonlijke) ontwikkelingen. Werknemers worden empowered: zij krijgen meer verantwoordelijkheden krijgen en maken werkprocessen beter zichtbaar, waardoor je -als manager- werkprocessen beter in kaart krijgt én sneller ‘fouten’ opspoort (en oplost).
Zie ‘fouten’ als leer- en verbetermomenten
Een veelgemaakte ‘fout’ van managers is om ‘fouten’ van werknemers te bestraffen. In een angstcultuur binnen een organisatie durven werknemers immers hun fouten niet snel toe te geven, met tot gevolg dat (werk)processen onverklaarbaar minder efficiënt en effectief verlopen.
Door Lean te werken, worden ‘fouten’ niet als iets negatiefs maar als leer- en verbetermomenten bestempeld. Door deze inzichtelijk te maken, kun je werkprocessen sneller verbeteren. Je voorkomt dat fouten onder het tapijt worden geschoven en trekt er een lering uit waar je in de toekomst profijt van hebt.
Hierbij staat en valt alles met een goede communicatie. Met de inzet van visuele middelen brengt een Lean-manager de boodschap helder en duidelijk over op zijn werknemers. Hij deelt belangrijke informatie waarna iedereen weet waarover het gaat en wat zijn/haar rol hierin is. Tevens wordt de samenwerking voortdurend gestimuleerd.
Complexe problemen? Gebruik de verbetermethode Six Sigma
Zijn problemen te complex om de oorzaken ervan eenvoudig te achterhalen? Dan biedt de verbetermethode Six Sigma mogelijke oplossingen en nieuwe inzichten. Met Six Sigma verleg je de focus van verspillingen reduceren (Lean) naar het meetbaar maken van de kwaliteit van bedrijfsprocessen.